I mellandagarna publicerade Skatteverket nya avdragsgilla belopp för representationsgåvor och reklamgåvor - max 300 kronor plus moms. De nya avdragsgilla beloppen gäller från och med den 1 januari 2018.
Representationsgåvor
Det högsta avdragsgilla beloppet för representationsgåvor höjs från 180 kronor exkl moms till 300 kr exkl moms per person.
För att räknas som en avdragsgill representationsgåva krävs ett omedelbart samband med verksamheten, t ex att gåvan överlämnas i samband med ett affärsmöte eller uppvaktning av en kund i samband med att kunden öppnar en ny filial eller har ett jubileum. Gåvor som lämnas i samband med helger eller personliga högtidsdagar räknas inte som avdragsgilla representationsgåvor. Detsamma gäller kransar eller blommor som lämnas i samband med dödsfall. Dessa gåvor har enligt Skatteverket ett alltför stort inslag av personlig generositet.
Reklamgåvor
Även avdrag för reklamgåvor göras med skäligt belopp, dock högst med 300 kr exkl moms per person.
Med reklamgåvor menas produkter som antingen har direkt anknytning till företagets sortiment eller tillverkning. Det kan även vara enklare presentartiklar, t ex almanackor, paraplyer med företagets namn eller logga. Gåvor med personlig karaktär räknas inte som reklamgåvor.
Tidigare fanns inte någon beloppsgräns angiven för reklamgåvor, men enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen (det så kallade SAPA målet) kunde reklamgåvor upp till ett värde av åtminstone 350 kr inklusive moms anses vara av enklare slag, och därmed avdragsgilla till och med 31 december 2017.
Positivt är att med det nya beloppet fastställt, 300 kr plus moms, blir det en tydligare gräns för näringsidkare att förhålla sig till. Men de svenska nivåerna är extremt låga och reglerna extremt snäva, internationellt sett.