Vid den stora prisgalan i samband med branschmässan Nordic Profile Fair 2023 i veckan vann Art4m utmärkelsen ProduktmediaBiet för Årets Kampanj 2022!
Kampanjen om "Bluewashing" belönades med denna motivering:
"Polisförbundet ville visa hur viktigt det är att rätt kompetens arbetar med rätt sak. Art4m lyfte fram budskapet med flera kreativa produkter och bevisade hur effektivt produktmedia når ut."
Lagge, Yones och Caj var på plats på branschgalan för att ta emot priset. Vi vill gärna också ge extra credd till vår uppdragsgivare Polisförbundet samt kommunikationsbyrån Reform Act.
Branschpriset ProduktmediaBiet hette tidigare PromotionBiet och Art4m har faktiskt vunnit förstapriset flera gånger, bl a som Årets Promotionföretag och för bästa Hemsida. Det var dock många år sedan sist, så det var med extra stor glädje och stolthet som vi nu mottog ProduktmediaBiet för Årets Kampanj.
Här kan du se produkterna som användes i kampanjen för Polisförbundet »
Nedan kan du läsa mer om kampanjen:
Uppdragsgivare: Svenska Polisförbundet
Case: Produkter ang bluewashing*
Bakgrund
När poliserna är för få anställs andra civila kompetenser för att utföra polisiära uppgifter. Uppgifter som de varken är utbildade eller utrustade för. Detta påverkar såväl poliserna som de civilanställdas arbetsmiljö och deras utsatthet riskerar att öka. Det riskerar även att påverka effektiviteten inom Polismyndigheten om inte rätt kompetens arbetar med rätt sak. Polisförbundet valde att göra en kampanj i syfte att uppmärksamma problemet och lanserade begreppet ”bluewashing” som en beskrivning av problemet. Kampanjen togs fram av kommunikationsbyrån Reform Act.
Som en del av Polisförbundets kampanj för att belysa problemet med bluewashing, föreslog och producerade Art4m en termokänslig mugg där budskapet framträder när den fylls med het dryck. Till den producerades även en tvål med budskapet runt den tryckta asken, samt ytterligare produkter som badges och stickers.
Produkterna har använts och delats till främst politiker och polisledning i samband med att kampanjen pågick och samtal fördes med dessa parter.
Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Då kan man nog säga att en väl vald fysisk produkt ytterligare förstärker och uppmärksammar bilden!
Kampanjen blev mycket uppmärksammad i media, såväl i dagspress och TV som i sociala medier där debatten tog fart. Målet - att uppmärksamma den bluewashing som Polisförbundet anser pågår, och att bluewashing skadar den befintliga poliskåren såväl som nyrekrytering, har uppnåtts mer än väl.
*) Översatt från engelska - Bluewashing är en term som används för att beskriva vilseledande marknadsföring som överdriver ett företags engagemang för ansvarsfulla sociala metoder. Det kan användas omväxlande med termen greenwashing men har ett större fokus på ekonomiska och samhällsfaktorer.
Läs mer om bluewashing på Polisförbundets hemsida här »