Stor undersökning om Produktmedia
På uppdrag av SBPR (Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter) har en stor undersökning gjort av TNS Sifo. Över 2300 intervjuer har genomförts och resultatet är statistiskt säkerställt.
I undersökningen har man främst undersökt attityder till profilprodukter, mediets livslängd, och hur resultatet skiljer sig åt mellan målgrupper. Här är några intressanta fakta som framkom:
- 85% minns att de tagit emot en profilprodukt vid något tillfälle.
- 30% använder sig av profilmärkta produkter varje dag. Den mest använda produkten är pennor, men många använder varje månad sig av klassiker som reklammärkta muggar, T-shirts, paraplyer och väskor.
- Nästan hälften uppger att de oftast behåller profilprodukter de får. Var fjärde person vill få profilprodukter oftare. Män är generellt lite mer positiva till profilprodukter. Den yngsta åldersgruppen vill i störst utsträckning få mer profilprodukter men kan i minst utsträckning tänka sig att ha på sig profilkläder.
- 31% uppger att de blir mer positiva till varumärken som använder sig av profilprodukter.
- Andelen positiva till profilprodukter ligger i topp i den total reklamkakan. Bara bioreklam ligger något högre, och i botten finner man e-postreklam och radioreklam.
Källa: SBPR, Inizio, TNS Sifo.